Rekkeviddeangst? Glem det!

Med helt vanlige sjåfører, air condition, radio og full tank la vi igjen rekkeviddeangsten hjemme og flyttet kontoret inn i forsetet på Toyotas nye Prius. Hvorfor? For å se hvor lenge vi kunne kjøre på én tank, vel.

Moderne teknologi vil alltid tilhøre fremtiden, men er det mulig at noe er forut for sin tid? Nye Toyota Prius sies å være nettopp dette. Med sin høye komfort og rikelige plass kombinert med avansert hybridteknologi, har Prius blitt ny for fjerde gang. I sum har bilen fine kjøreegenskaper, eksepsjonelt drivstofforbruk og lave utslipp av CO2. Men hvor lenge holder den egentlig på én og samme tank hvis vi kun kjører rundt i Oslo?

Med en smekkfull 44-liters tank startet ferden fra Statoil på Skøyen den 10. mai. Sola sto høyt på himmelen og klokka viste 13.36. Hvor lenge kom Priusen til å rulle? Det tok tolv timer før bensinmåleren viste noe tegn til reduksjon, og hybridbatteriet var så godt som fulladet hele det første døgnet på ferden gjennom hovedstadens 15 bydeler.

Vi spurte folket om hvor lenge de trodde Priusen kunne kjøre, og svarene var som forventet. En tredjedel undervurderte nye Prius sitt forbruk, og det gjorde vi også. Se kjøreturen her:

 

Slik fungerer det

Når du bremser gjøres bevegelsesenergien om til elektrisk energi som lader opp batteriet. Når du står stille, for eksempel ved et rødt lys, er forbrenningsmotoren avslått og bilen slipper ikke ut noen avgasser. Når du begynner å rulle igjen er det den elektriske motoren som drar i gang, og prosessen repeteres.
– Toyota Norge

 

IMG_5952Da vi hadde passert 880,4 kilometer sa Priusen ifra om at det var tomt for drivstoff. Men den ga ikke opp. Bilen var nemlig høy på hybrid og tynte reservetanken i to og en halv time til. Det ble 104,2 kilometer på reservetank og en hel del elektrisitet.

Det amerikanske bladet Consumer Reports har også testet nye Prius. Test avslører: Ingen bruker mindre bensin

Til sammen kjørte den splitter nye modellen 984,6 kilometer før den takket for turen. Vi, noen gjennomsnittlige, normale sjåfører, tilbragte totalt 35,43 timer i kjøretøyet – uten å skru av bilen én eneste gang.

 

IKKE TRYKK: En liten påminnelse til sjåførene. Det er fort gjort å skru av én hybrid når alt som trengs er en knapp.