Hybridteknologiens ambassadører

Hybridbiler har for alvor gjort et inntog i taxinæringen. Mannen bak 0-TAXI, Robert Hercz, forteller at bilene fungerer fantastisk bra. – De bruker lite drivstoff, det er lave servicekostander og det er en bra bil å kjøre.

Hybridtaxi er en voksende trend, og store byer som New York og San Francisco har begge nærmere 50 prosent hybridbiler i sin taxiflåte.

I Norge ble 0-TAXI etablert av Hercz i 2009, med et ønske om å differensiere seg fra andre taxisentraler ved å være ledende på miljø og teknologi. Etter å ha vært i samtaler med både Fremtiden i våre hender og miljøorganisasjonen Zero, inngikk de forpliktende samarbeid med begge.

– Det var kun Toyota som meldte at de kunne levere biler som etterfulgte de kravene til utslipp vi hadde satt sammen med miljøvernorganisasjonene, og som samtidig kunne levere biler som tålte den slitasjen som en drosjebil utsettes for, forteller Hercz.

Hybridtaxi

Verdens første hybridtaxi var en Toyota Prius som rullet ut i Vancouver, 2000.
– Grist.org

Se vårt møte med Robert Hercz og Nils Henrik Wie på sentralen deres på Stabekk:

«Det er alltid hyggelig å være en ambassadør for ny teknologi.»
Nils Henrik Wie, 0-TAXI

Videre forteller gründeren at det var stor skepsis til Prius blant drosjeeiere, og flere kolleger opplevde å bli hengt ut av de som selv kjørte konvensjonelle drosjebiler. Det snudde raskt da drosjeeierne kunne melde om at bilene fungerte utmerket, ifølge Hercz.

Når man som drosjeeier sparer penger på både drivstoff og servicekostnader, blir hybridteknologi et naturlig valg. Drosjeeierne selv forteller at også kjøreopplevelsen er utmerket.

– Prius er stillegående, noe mange legger merke til. Vi opplever ofte at passasjerer er nysgjerrige på teknologien. De er veldig gode å sitte i, og med det elektriske setet er det veldig behagelig å kunne justere både sete og rygg for å få det slik som man vil. Toyota sine biler har passet meg veldig godt, sier Nils Henrik Wie, drosjeeier i 0-TAXI.

Lurer du på hvordan hybridteknologien fungerer? Forstå den på 60 sekunder her!

Styrer eget forbruk

Etter mange år i bransjen ble Wie med i 0-TAXI da de startet opp i 2009. Han forteller at hybridteknologien ofte har startet flere samtaler med passasjerer.

– Bilen er morsom å kjøre billig, for man har alle disse hjelpemidlene som gir sjåføren mulighet til å følge veldig detaljert med på forbruk, og på hvordan man kjører bilen mest mulig økonomisk. Og det er jo gøy for de av oss som er litt nerder, ler Wie.

Nils Henrik Wie, trafikksjef og drosjeeier i 0-TAXI.

Hvorfor skal du velge hybrid?

– Vi kjører gjerne opp mot 200.000 kilometer før vi må skifte bremseklosser, da de beskyttes av hybridsystemet. Det er jo enormt, og utgjør virkelig en forskjell for oss som kjører mye. Uansett er jo noe av det viktigste at man kjører en bil man føler seg vel med, og jeg synes virkelig Toyota har vært en utrolig bra bil på det området, avslutter drosjeeieren.

«Stort sett har jeg et forbruk på 0,49 liter på mila.»
Nils Henrik Wie, 0-TAXI