Derfor velger nordmenn hybrid

Siden den første hybriden ble lansert i Norge for snart 16 år siden har nordmenn kjøpt over 40.000 hybrider bare fra Toyota, og i Europa passerte den japanske produsenten nylig 1 million solgte hybridbiler. Vi tok en prat med Espen Olsen, informasjonssjef og miljøansvarlig i Toyota Norge, for å finne ut hvorfor disse bilene er blitt så enormt populære.
«Vi kombinerer svært effektive bensinmotorer med én eller flere el-motorer fordi de utfyller hverandre meget godt.»
Espen Olsen, Toyota Norge

Først og fremst – hva er egentlig hybrid?
– Det ligger litt i navnet, forteller Olsen. – Hybridbiler benytter to energikilder og kombinerer motorenes egenskaper slik at de utnyttes mest mulig effektivt, kostnadsbesparende og med lave utslipp til miljøet. Hos oss i Toyota kombinerer vi en svært effektiv bensinmotor med én eller flere el-motorer. Dette gjør vi fordi de utfyller hverandre meget godt; fra elmotoren får man umiddelbare krefter og dreiemoment, samt komfortabel og miljøbesparende kjøring. Samtidig gir bensinmotoren lang rekkevidde og mulighet til å kjøre i høye hastigheter.

- Miljøhensyn er svært viktig for Toyota, forteller Espen Olsen

Er dette grunnen til at så mange nordmenn velger hybridteknologi?
– Det tror vi absolutt, forteller Olsen. – Nordmenn er opptatt av ny teknologi, og vi leverer dette til konkurransedyktige priser. Vi ser at våre hybrideiere er våre mest fornøyde kunder. De forteller oss at de ønsker å spare både miljøet og lommeboka, og at hybrider gir en svært behagelig kjøreopplevelse, forteller Olsen.

Må man lære seg å kjøre hybridbiler?
– Absolutt ikke, smiler Olsen. – Det er bare å sette seg inn og kjøre, så tar teknologien seg av resten. Når det er sagt, så oppfordrer vi alle til å kjøre mest mulig miljøvennlig.  Dette er også systemene behjelpelige med. Ved normal start er det el-motoren som jobber, og siden kobles bensinmotoren inn når du øker farten. Ved full akselerasjon er det bensinmotoren som tar den største jobben, og i nedoverbakke og ved bremsing lades batteriet automatisk. Veldig enkelt, men helt genialt, forteller Olsen.

«Veldig enkelt, men helt genialt!»
Espen Olsen, Toyota Norge

Er dette gjeldende for alle hybridbiler?
– Toyota har investert enorme summer for å komme dit vi er i dag, og vi lanserer snart vår fjerde generasjon hybridteknologi med nye Prius. Vår teknologi er ledende og patentert, da vi var først ute på markedet med hybridbiler. I tillegg er Norge et marked hvor avgiftssystemet gir fordeler for teknologien, og prognosene tilsier at 75% av vårt salg i 2016 vil være nettopp hybridbiler. Norge er virkelig verdensmester i hybrid, og teknologien er relevant for veldig mange bilkjøpere ettersom prisene er svært konkurransedyktige mot konvensjonelle bensin- og dieselbiler

Men er det ikke en typisk by-bil?
– Man skulle kanskje tro det, men fordelene gjør seg gjeldende for personer som også kjører mer på landeveien enn i tettbygde strøk. Elmotoren benyttes i stor grad frem til man passerer 80 km/t, men er aller mest effektiv under 50 km/t. Du kan også overstyre teknologien og benytte kun el-motoren på kortere avstander i lave hastigheter. 

Passer hybridbiler for alle?
– Hybrider er veldig allsidige og kan tilfredsstille de fleste bilbehov, fra småbiler til store familiebiler. For å finne modellen som passer den enkelte er det viktig å vurdere eget kjøremønster, plassbehov og hvor mye man ønsker å betale. De som vurderer en plug-in hybrid bør i tillegg vurdere muligheten man har til å lade på jobb og hjemme. Hvis man ikke lader den hyppig, vil forbruket i mange tilfeller være høyere enn for en vanlig hybrid, på grunn av økt vekt på batteriet. Per i dag mener vi at hybridteknologien passer de fleste, og vi satser derfor deretter, forteller Olsen.

Displayet i bilen forteller deg til en hver tid hvilke motorer som benyttes.

Hvordan vet man da hva som passer best?
– Det avhenger som sagt av en rekke faktorer, og enhver Toyota-forhandler vil kunne hjelpe deg på vei. Vi anbefaler selvsagt at man prøvekjører, for hybridene må oppleves, smiler Olsen. – Og ettersom vi i Toyota har utviklet denne teknologien så mye lengre enn andre leverandører, så ligger våre hybrider på samme prisnivå som det de tradisjonelle bensinbilene gjør. Når man da i tillegg har avgiftsfordeler på biler som har lavere utslipp av CO₂ og NOx, så får du veldig mye bil for pengenet, forteller Olsen.

«Så langt har våre 8 millioner hybridbiler på veiene redusert karbonavtrykket i verden med over 58 millioner tonn CO₂.»
Espen Olsen, Toyota Norge

Vi hører mye prat om disse utslippene, men hvor ille kan det egentlig være?
– Karbondioksid og nitrogenoksid er avgasser som skader oss både lokalt og globalt. Det vi kanskje merker aller mest er nitrogenoksidet gir helseskader for oss mennesker. De er astmafremkallende og skadelig for folk med hjerte- og lungesykdommer, og rapporter viser at byer som Oslo og Bergen har mye høyere utslipp enn det EU-regulativene anbefaler. Når man da i tillegg tar hensyn til utslipp av karbondioksid som vi vet påvirker globale temperaturer, så er det innlysende at Toyota må produsere biler som er bærekraftige og fremtidsrettede, forteller Olsen. – De store klimaspørsmålene som har preget samfunnsdebatten de siste årene gjør det til vår plikt å drive frem innovasjon som skåner miljøet, både lokalt og globalt, og som bidrar til mindre bruk av fossilt drivstoff. Dette er grunnen til at Toyota bruker over 50 milliarder kroner årlig på forskning og utvikling. Og vi ser at det fungerer. Så langt har våre 8 millioner hybridbiler på veiene redusert karbonavtrykket i verden med over 58 millioner tonn CO₂, og Toyota sentralt uttrykte i oktober 2015 at målet frem mot 2050 er nullutslipp fra både bilpark og produksjon, avslutter Olsen.