Den demokratiske republikken Kongo. Foto: Juan Carlos Tomasi

– Bilene gjør det mulig!

I alle typer terreng og ofte utenfor allfarvei, må Leger Uten Grenser ferdes for å hjelpe mennesker i nød.

Gjennom jungel og ørken. Veier som vaskes bort i regntiden. Elver må krysses og gjørme forseres. Fremkomstmiddelet til Leger Uten Grenser (MSF) er derfor nødt til å være driftsikker, fremkommelig og av kvalitet.

– Bilene må være være solide og evne å forsere nesten enhver hindring. De må tåle mye og være driftssikre. Vi bruker Toyota Land Cruiser i alle typer terreng, sier programsjef i Leger Uten Grenser, Kyrre Lind.

Lind jobber i dag som programsjef i Leger Uten Grenser, men har tidligere jobbet ut i felten som logistiker i organisasjonen.

Leger Uten Grenser

er en internasjonal, uavhengig, medisinsk
humanitær organisasjon som redder livKyrre Lind og lindrer nød. De jobber i naturkatastrofer, konflikter, epidemier og i områder der det er mangel på helsetilbud – i omtrent 70 land. Foto av Kyrre Lind.
Leger Uten Grenser

LUG-Kyrre_LindMye bagasje
Kyrre Lind (t.v.) avbildet i Uganda 2006. Med seg i transporten på sine operasjoner, har de pasienter, personell, medisiner og utstyr. Bortsett fra konstruksjonsmatriell og store forsendelser, transporteres nesten alt med Land Cruiser, ifølge Lind. Han forteller videre at at de alltid har med seg et komplett grunnleggende sett med verktøy for å kunne håndtere de fleste utfordringer. I tillegg til vinsjer for å kunne trekke bilene ut av søle og andre hindringer.

– Mange av våre biler er utstyrt med «roll-cage», det vil si forsterket chassis, for ekstra sikkerhet på humpete og risikable veier. I tillegg til vinsjer for å kunne trekke bilene ut av søle og andre hindringer. Vi er også svært nøye med på at sikkerhetsbelter og sikkerhetsutstyr alltid fungerer for alle. Vi har alltid førstehjelpsutstyr, medisiner og utstyr til å håndtere akutte skader og ulykker, forteller han.

En region med svært vanskelige kjøreforhold. Den demokratiske republikken Kongo. Foto: Peter Casaer

Nøye med sikkerhet
Programsjefen i Leger Uten Grenser konstaterer at organisasjonen er nøye med sikkerhet, og at alle deres sjåfører er lært opp til å holde fartsgrenser, kjøre trygt, følge lokale trafikkregler og alt annet som gjør transport så trygt som mulig. Bilene deres må være relativt enkle å gjøre service på, og det er viktig at lokale mekanikere kan utføre servicen etter grunnleggende opplæring.

Kyrre Lind forteller om et prosjekt i Nord-Nigeria, der han hadde ansvar for 15 Land Cruisere. Han bestilte originale reservedeler og forbruksmateriell fra godkjente leverandører.

– I Sokoto, hvor vi hadde koordinasjonsteamet vårt, hadde vi en fullt utstyrt workshop med en dyktig lokal mekaniker og et velutstyrt lager av deler. Vi har et et strengt system som sørger for at bilene har jevnlig servise, sier Lind.

Paris, 1971:

En gruppe franske leger og journalister danner Leger Uten Grenser etter Biafra-krigen og den påfølgende hungersnøden i Nigeria. Resultatet er en uavhengig medisinsk hjelpeorganisasjon som skal varsle om overgrep og maktmisbruk. Arbeidet skal kun styres av behovene til mennesker, ikke politiske hensyn. Leger Uten Grenser

«For mange er bilen et symbol på organisasjonen.»

– Land Cruiser symboliserer at Leger Uten Grenser når ut dit ingen andre drar, der det er mest behov. Bilene gjør det mulig!

Toyota lager solide biler, og Leger Uten Grenser har brukt deres Land Cruiser i sitt arbeid helt siden organisasjonen ble stiftet i 1971. I over 60 år har Toyotas firehjulstrekker vist fremragende egenskaper i vanskelige terreng, med en unik pålitelighet. Bilen har også opparbeidet seg et rykte som en av verdens tøffeste og mest driftssikre firehjulstrekkere. Les mer om historien til Land Cruiser her.